1- Programın Türü
Seramik Bölümü lisans programı 4 yıl süreli normal örgün öğretim şeklindedir. Öğretim yılı güz ve bahar olmak üzere iki yarıyıldan oluşur. Her yarıyıl 15 haftadan oluşmaktadır. Uygulama ağırlıklı modül eğitim programı uygulanmaktadır.
2- Programdaki Eğitim Dili
Programın eğitim dili Türkçe’dir.
3- Programın Tarihçesi
Fakültemiz Seramik ve Cam Tasarımı Bölümü 2005 yılında kurulmuş olup, Seramik Programı 2006-2007 eğitim öğretim yılında Öğretim Üyesi Kaan Canduran öncülüğünde dört yıllık lisans eğitimine başlamıştır. İlk mezunlarını 2010-2011 eğitim öğretim yılında veren Seramik Programı, her yıl 15 öğrenci kontenjanı ile eğitim-öğretim faaliyetlerini devam ettirmektedir.
4- Programın Amacı (Misyon – Vizyon)
Seramik ve Cam Tasarımı Bölümü lisans eğitiminin ana hedefi, öğrencilere görsel sanatlar alanında çok yönlü düşünebilme yetisini ve disiplinler arası sanat görüşünü kazandırmaktır. Bu hedef doğrultusunda bölümümüzün amacı, gelişen teknolojiler göz önünde bulundurularak öğrencilere seramik sanatı ve endüstriyel seramik tasarımı alanlarında tanımlanmış yetkinlikler kazandırmak, araştırma ve tasarım tekniklerini, sanatsal düşünce ve becerilerini geliştirmek ve bu yeterlilikleri sanatsal, kültürel, bilimsel ve toplumsal katkı çerçevesinde özgün bir biçimde kullanabilmelerini sağlamaktır.
5- Program Olanakları
Seramik ve Cam Tasarımı Bölümü, nitelikli ve alanında ulusal/uluslararası tanınırlığa sahip dinamik öğretim elemanı kadrosu ile seramik sanatının geleneksel, çağdaş ve endüstriyel gibi çok yönelimli bakış açıları doğrultusunda yenilikçi ve sürekli iyileştirilen eğitim anlayışına sahiptir. Seramik programında sanatın temel kavramları ve dilini seramik sanatının tarihsel gelişimi ile birlikte derinlemesine kavrayabilme yetkinliğinin kazanıldığı, çağdaş seramik sanatı ve endüstriyel seramik sanatı eğitiminin gerekliliklerine uygun olarak geliştirilmiş modül yaklaşımlı bir müfredat uygulanmaktadır. Bu modüller ile sanatsal ve endüstriyel seramik sanatı alanlarında yatkınlığınıza göre yeterlilikler kazanabileceğiniz ders paketleri oluşturulmuştur. Bölümümüz; seramik atölyeleri, kimya laboratuvarı, alçı atölyesi, torna atölyesi, temel tasarım sınıfı, fırın ve sırlama odası, yüzey tasarımı atölyesi gibi fiziki olanaklara ve çeşitli teçhizat donanımına sahiptir. Bilgisayar destekli tasarım dersleri fakültemiz bilgisayar laboratuvarlarında, teorik dersler fakültemiz akıllı sınıflarında, konferanslar ve sunumlar fakültemiz konferans salonlarında ve sergilerimiz Zafer Bayburtluoğlu sergi salonumuzda yapılmaktadır. Türkiye'deki seramik sanatı eğitiminin niteliğini ve öğrenci profilini geliştirmek amacında olan bölümümüz Kapadokya bölgesinde bulunan geleneksel çömlekçilik merkezi Avanos'a yakınlığının avantajlarını da kullanmaktadır. Düzenli olarak yapılan çalıştaylar, bölgemizdeki seramik fabrikalarına yapılan teknik geziler, seminerler, sergiler, sempozyum katılımları ve misafir sanatçı davetleri bölümün sosyal, sanatsal ve akademik etkinlikleri arasındadır.
6-Toplumsal Katkı
Üniversitemiz ve fakültemizin amaçlarına uygun olarak, bölümde yapılan tüm faaliyetlerin planlanması, uygulanması, kontrol edilmesi ve önlem alınması süreçlerinin yönetimi toplumsal katkı gözetilerek yapılandırılmaktadır. Buna göre, etkililik alanımızı genişletebilmek adına yaratıcı sanat ve kültür alanında uygulamalı ve teorik faaliyetlerle toplumsal kalkınma hedeflerine ulaşmak, toplumun hızlı gelişim ve değişim sürecinde, iletişim araçları ile halka hizmet ve yaşam boyu eğitim hedeflerini yaymada daha etkili rol almak; paydaşları ile karşılıklı etkileşim içinde, geri bildirimlere dayalı gelişmeye açık, sanatsal alanlarda etkin ve üretime dönük işbirlikleri yaparak evrensel, akademik ve etik değerler çerçevesinde eğitim ve yönetim anlayışının benimsemek, uygulamak ve bunu sürdürülebilir kılmak, sanatsal görünürlüğü, bilimsel saygınlığı ve yenilikçi faaliyetleri ile sanat ve tasarım alanında uluslararası ve ulusal düzeyde tanınırlığını geliştirmeyi ilke edinmiştir.
7-Araştırma Geliştirme
Seramik ve Cam Tasarımı Bölümü öncelikli olarak sanat alanında ve sanata dair bilimsel araştırmalarda öğretim elemanlarının ve öğrencilerin araştırma geliştirme faaliyetleri ve özgün çalışmalarını güçlendirecek disiplinlerarası çalışmaların yapılmasını desteklemektedir. Sanat ve bilimin yanı sıra seramik alanına özgü tasarım ve endüstriyel çözümlemelere ilişkin disiplinlerarası işbirlikleri, proje çalışmaları ile nitelikli yayın sayılarını arttırmaya yönelik çalışmalar bölümümüz araştırma geliştirme hedefleri arasındadır.
8- Programın Mezun Profili ve İstihdam Çeşitliliği
Seramik ve Cam Tasarımı Bölümü'nden mezun olan öğrenciler aldıkları eğitim sonrası kazanımları ile;
• Seramik fabrikalarında çalışıp seramik sanayisinde tasarım ve üretime katkıda bulunabilirler.
• Kültür ve Turizm Bakanlığı'nda görev alabilecekleri gibi kurumlara ve özel şahıslara ait sanat galerilerinde, ayrıca müzelerde görev yapabilecek bilgi ve donanıma sahip olarak mezun olmaktadırlar.
• Bölümümüz mezunları Pedagojik Formasyon sertifikası alarak Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okullar ve özel eğitim kurumlarında sanat eğitimcisi olarak görev yapabilmektedirler.
• Ayrıca seramik ve tasarım atölyelerinde veya serbest seramik sanatçısı olarak kendi atölyelerinde çalışabilmektedirler.
• Lisansüstü eğitimlerini tamamlayıp gerekli koşulları sağlayarak Güzel Sanatlar Fakülteleri Seramik Bölümlerinde akademisyen olarak görev alabilmektedirler.
Alan yetkinlikleri ve kişisel gelişim hedefleri ile aşağıda örneklenen farklı disiplinlerde de çalışma fırsatı yakalayabilmektedirler.
• Serbest sanatçı / girişimci / tasarımcı
• Seramik / Çömlek atölye-kurs sahibi / yürütücüsü / çalışanı
• Takı tasarımcısı
• Dijital 3D model ve üretimi
• Galeri sahibi / yardımcı / yönetmen / küratör
• Sergi planlayıcısı / koordinatörü
• Vitrin Tasarımcısı
• Desen Tasarımcısı (duvar kağıtları, halılar, vb.)
9- Program Yeterlilikleri
Seramik ve Cam Tasarımı Bölümü program yeterlilikleri/çıktıları TYYÇ (Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi) 6.Düzey Lisans Eğitimi Yeterlilikleri, TYYÇ 6. Düzey Lisans Eğitimi Sanat Temel Alanı (Akademik Ağırlık) Yeterlilikleri ve UNESCO (Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Organizasyonu) tarafından geliştirilen ISCED (International Standard Classification of Education) eğitim istatistiklerinin ve karşılaştırılabilir göstergeleri 021 Sanat alanı ilgili yeterlilik verileri doğrultusunda hazırlanmıştır.